I left my job


I think the biggest highlight of all events since I came back to Japan in 2014 must be that I left my job in 15th April 2016. 
This job was (let me put this way first) the craziest, busiest, cruelest, and yet the greatest job I've ever had. Yes, it was a great time. 
We had so many accidents, gossips, arrangements with such huge time pressure, fights and changes in a short period of time. 
Fortunately I got to have nice people to work with. In fact there are many people who couldn't stand the working environment and left us as well. I had counted them after the first half year since I started to work and we had 5 people left and hired 5 until the last one left. This number is only within the first 6 months. We had more after that. When I joined this company (I got hired in Japanese subsidiary) we were only 8 in the office. Our Japanese branch had started to grow so fast and we were not able to catch up with the speed. 

2014年にドイツから帰国してからの出来事の中で一番のハイライトは今年四月に仕事を辞めたことだと思います。
この仕事は今までの人生で一番(まず言いたい笑)狂ってて、忙しくて、残酷で、それでも一番充実してた時間でした。確かに充実してた。
常に事故、ゴシップ、猛烈な時間的なプレッシャーの中での業務処理とアレンジメント、口論や変化がオフィスを取り巻いていました。しかも長いスパンでなく1ヶ月、2ヶ月とか短期間の内で。
それでも幸いなことに一緒に働く人には恵まれていました。ただこの環境に堪え兼ねて去って行く人がたくさんいたのも事実。スタッフのターンオーバーが早すぎて、新人が入って来て教えても無駄という状態。私が入社してから半年以内に辞めた人と入社した人を数えたら5人辞めて5人入っていました。この数字はあくまでも半年以内だからこの後ももっといたっていうことね。
私がこの会社に入社した時は(本社はドイツで私は日本支社に入社)私含めて社員全員で8人。
ジャパン(当社)の成長が爆発して私たち社員がその成長について行けなかったんです。

Endless phone calls, papers piled up on each desk, our lunch was after 4pm (or later), work until the last train (11:30pm-0:00am), and you can't go to see a dr. even you get sick. Every single day. 
The condition of not having enough people and not having solid working flow have caused our health problems (obviously) and losing more people. This was the worse negative chain that I have experienced. Too much work and too big responsibility. I even thought of jumping into the railroad. I'm not kidding. Have you ever thought "How can I end this? The place you can end this right there." I know I was going insane but I really thought I would and cried on the railroad in the midnight, where no more trains run. 

鳴り止まない入電、各デスクに積上った資料や個人情報、毎日私たちの昼食は夕方4時、5時で終電まで仕事。トイレにも行けないし病気になっても病院に行ってる余裕がない。だって誰かがもっとキツくなるでしょ?
人がいないのと、業務フローが定まっていないのが案の定私たちの健康被害をもたらし(明らかにね笑)、よってまた人が去って行く。。これは少なくても私が経験した中で最悪の負の連鎖でした。
溢れる仕事に大きすぎる責任。去年(2015)の夏、私は線路に飛び込むことまで考え始めました。この時は冗談じゃなかったの。「私はこれをどうやったら終わらせられるんだろう…」「すぐそこに終わらせられる場所がある」って考えたことあります?今思えば完全にその時は頭おかしくなってたと思えるけど、そうやり兼ねなかったし、夜中の帰り道、もう電車が走らない線路の上で泣いたりもしました。

The situation, however, slowly started to change as new people continued to join us. They were willing to help us save this company from "hell" and make it better. We literally fought with our company president by organizing labor union for better pay and "normal" working condition. Until when I left this job, for about 1 year since we started to try to make this place better, thankfully many things have improved and changed. 
I can't count how many times I though I would give up and leave there but somehow I couldn't (they stopped me from leaving a million times) and I didn't. I'm glad I didn't. I wouldn't have been the same "me" without this job. I grew up and leaned so much. 

でも当たらしい人が次第に加わって行くに連れて環境も改善されていきました。彼らは私たちに積極的に話を聴こうとしてくれたし、この"地獄"から会社を救おうと協力してくれました。実際に私たちは社内で労働組合も作って、給与の改善と"普通の"労働環境を目指すべく社長と闘ったりしました。今年私が退職するまでの約一年でありがたいことに多くのことが改善されました。これも立ち上がってくれた彼らのおかげ。
何度、諦めて辞めようって考えたか数え切れないけど、できなかったししなかった(引き止めが凄まじかったのも事実笑)。諦めなくてよかった。この仕事がなかったら今の強い自分はいなかったし、短期間ですごく成長し学べました。


Here are some photos of events I attended in December 2015 in Luxembourg and in Germany. My last business trip of this job. Those pictures are mostly from places I stayed.
ここに2015年12月にルクセンブルグとドイツに出張に行った時の写真を載せます。この仕事で最後の出張。

ほとんどホテルと食事の写真だけどね笑 Hope you like them!



xoxo
M





No comments:

Post a Comment

Across Borders: Navigating Trials and Triumphs on the Road to Marriage

On the 23rd of March 2024, I stood beside the love of my life, surrounded by friends and family, as we exchanged vows and embarked on a new ...